Gola Elisabetta

foto-eli-2009-buona-150x150

Short Biography

Elisabetta Gola is Associate Professor of Philosophy of Language at the University of Cagliari, where she teaches different courses among which Theory of Language and Communication.

Her research interests include cognitive semantics and natural language processing, with a focus on metaphors and other non-literal usages of language in all the mental processes that are involved in communication and comprehension. She participated to national and international projects and events on the topics of cognitive semantics and natural language processing, and she published several papers and books, among which the book Metafora e mente meccanica (Metaphor and the mechanical mind).

She is head of the e-learning degree program in Communication Sciences, where she alternates the teaching activity to the production of multimedia e-learning courses.

She is referent for the University of Cagliari in the Orientation project, where she is in charge of the empowering communication actions.

She is Director of the master of the University of Cagliari on “Management of communication product and services”.

Since 2008 to 2012 has been President of Metaphor Club, an Italian association of scholars interested in metaphors.

Available (in Italian) at the personal webpage at the University of Cagliari

Research Interests

• metaphor in language, thought and communication;
  • natural language processing;
  • e-learning and educational technologies;
  • embodied cognition and emotions.

phone: +39 0707134
e-mail: egola [dot] vivanet [at] unica [dot] it
skype: elisabetta.gola

Personal Website

Monografie

GOLA, E. Metafora e Intelligenza Artificiale, Tesi di PhD, Centro Editoriale Librario Università della Calabria, 1994
GOLA, E. Il lato destro del linguaggio: modelli computazionali e risultati neurofisiologici, Cuec, Cagliari, 1998
GOLA, E. Metafora e mente meccanica. Creatività linguistica e processi cognitivi, Cuec, Cagliari, 2005, pp. 173.
GOLA E., Adornetti I, Modelli e sistemi di comunicazione, Editori Riuniti, Roma, 2009, ISBN: 978-88-359-7006-4

Articoli in riviste e capitoli di libri

GOLA E., “Significato metafore e intelligenza artificiale”, Derive. Quaderno di semiotica e filosofia del linguaggio, S. Gensini, E. Gola, P. Storari (a cura di.), Cuec, Cagliari, 1996.

GOLA E., “Intelligenza artificiale e intuizione artificiale: un modello computazionale per la produzione di vehicles metaforici”, in C. Casadio (a cura di) Itinerario sulla metafora. Aspetti linguistici, semantici e cognitivi, Bulzoni Editore, 1996, pp. 125-157.

GOLA E., “Le metafore e il problema mente-corpo: cartesianesimo e anticartesianesimo nelle scienze cognitive contemporanee”, in A. Cadeddu – G. Nonnoi (a cura di), Studi in onore di Alberto Pala, Milano, Franco Angeli, 1995, pp. 295-320.

GOLA E. e S. FEDERICI, “Il Linguaggio senza Pensiero: Intelligenza Linguistica e Sistemi Artificiali” in Gambarara, D. (a cura di) Pensiero e Linguaggio. Introduzione alle ricerche contemporanee, 1996, Nuova Italia Scientifica, Roma, pp. 161-206.

GOLA E., “La semantica della metafora: intelligenza artificiale e linguaggio naturale”, Lingua e Stile, Il Mulino, Bologna, 1998, pp. 51-77.

GOLA E., “Il lato destro del linguaggio” in Donata Chiricò, Claudia Stancati, Nico Lamedica (a cura di) Parole come radici. Linguaggio e filosofia tra storia e teoria, Ticonzero, Cosenza, 1998.

GOLA E., “Significato e computazione. Menti artificiali e semantica delle lingue naturali” in Gambarara, D. (a cura di) Semantica. Teorie, tendenze e problemi contemporanei, Nuova Italia Scientifica, Roma, 1999, pp. 155-201.

GOLA E (2012). “Psicopatologia e metafore”, in A. Pennisi e R. Cavalieri (a cura di), Patologie del linguaggio e scienze cognitive, Roma, Carocci, 2001, pp. 263-294.

GOLA E., “Language and comprehension process”, in M. Marraffa, M. De Caro, F. Ferretti (a cura di), Cartographies of the Mind, Springer, 2007.

GOLA E., “Metafore concettuali che rapporto con il linguaggio?”, in C. Casadio (a cura di) Vie della Metafora – linguistica, filosofia, psicologia, Sulmona, Prime vie, 2008.

GOLA E., “Le metafore tra il lessico e l’uso: l’esperienza della linguistica computazionale?”, in E. Gagliasso e G. Frezza (a cura di) Le metafore del vivente, Franco Angeli Editore, 2010.

GOLA, E., Stefano Federici, Nilda Ruimy, John Wade, Automated Translation between Lexicon and Corpora, «Humana.Mente. Journal of Philosophical Studies» 23, December 2012.

GOLA E “Mente e macchine non banali: processi cognitivi e confini”. Sistemi Intelligenti, vol. 1, p. 49-56, 2012, ISSN: 1120-9550

E. GOLA e G. PIREDDA, “La mente e gli artefatti tecnologici: una caso di studio”, Reti, saperi, linguaggi, Codisco, Nuova Serie, Vol. 1 N. 1, 2012. (http://www.coriscoedizioni.it/filosofia-e-scienza/)

F. Ervas, E. GOLA, Lessico e immaginazione nella traduzione delle metafore, «E/C. Rivista dell’Associazione Italiana Studi Semiotici» 7, 17, 2013, 91-96.

E. GOLA, At the origin of the relationship between metaphor and reasoning: the Aristotle view revisited, «Isonomia, Epistemologica», in stampa.
Curatele

Storari P., E. GOLA, Atti del XVI Convegno Nazionale della Società Italiana di Filosofia del linguaggio, Cagliari, 10-12 settembre 2009, su Forme e Formalizzazione, Cuec, Cagliari, 2010.

F. Ervas, E. GOLA, Philosophical Perspectives on Experimental Pragmatics, «Humana.Mente. Journal of Philosophical Studies» 23, December 2012.

E. GOLA, F. Ervas, Metaphor in focus: an interdisciplinary perspective, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge, 2013.

E. GOLA, F. Ervas, Metaphor and Communication, in fase di revisione presso la casa editrice John Benjamins.