Sviluppo e Sperimentazione di Farmaci Anti-Infettivi/PhD R&D on Anti-Infective Drugs

LENGTH: 3 years

GENERAL INTEREST:
The PhD Course in R&D of Anti-Infective  Drugs deals with issues related to the rational design, chemical synthesis, and preclinical evaluation  of molecules active against agents (i.e. viruses, bacteria, unconventional pathogens) responsible for the major infectious diseases, as well as with the search of new molecular drug targets and strategies for the control of drug-resistance. The training approach is multidisciplinary drawing on the expertise of microbiologists, virologists, biologists, biochemists, pharmaceutical chemists, pathologists and pharmacologists. The overall objective of the research activities is that to implement a well-established center for advanced research that produce results of interest to the pharmaceutical industry by training young researchers prepared to address research challenges in various microbiological disciplines and / or to apply the theoretical and methodological knowledge in specific fields of the drug discovery and development.

ADMISSIONS CRITERIA:
The selection is via either written and oral exam and focus on topics related to the research issues to verify personal skill and ability of the candidate to carry out research activities independently. The Course lasts three years and is held at the University of Cagliari. In order to promote learning and facilitate understanding of interconnections of the different scientific topics, training activities are organized as : a) experimental activities related to specific research projects carried out by the PhD student under the supervision of a professor of the PhD Board (Supervisor) ; b) seminars by components of the PhD Board, Italian and foreign scientists expert in specific fields (i.e. Visiting Professor), and by the PhD students themselves in the form of progress reports; c) internship abroad to carry out activities related to the research project and thesis.

CAREER OPPORTUNITIES:
The PhD program trains professionals to be able to link knowledge of different scientific fields and to operate within Research & Development (R&D) in universities, research centres both public and private, national and international pharmaceutical industries, as well as Biotech Companies operating in the pharmaceutical, microbiological and biomedical field.

LIST OF PERSONNEL INVOLVED IN THE PROGRAM:

COGNOMENOMEQUALIFICADIPARTIMENTOSSD

it

DURATA: 3 anni

TEMATICHE GENERALI:
Il percorso formativo del Dottorato affronta problematiche legate alla progettazione, sintesi chimica, e sperimentazione in vitro, nell’animale e nell’uomo, di molecole attive contro agenti infettivi di natura virale, batterica, e non convenzionale, nonché quelle relative alla ricerca di nuovi bersagli molecolari e di strategie per il controllo della farmaco-resistenza. L’approccio formativo è multidisciplinare avvalendosi  delle competenze di microbiologi, virologi, biologi, biochimici, chimici farmaceutici, patologi e farmacologi.  L’obiettivo generale delle azioni di ricerca nelle quali si inserisce il percorso di alta formazione è quello di implementare un consolidato polo di ricerca avanzata in grado di realizzare piattaforme innovative a livello biotecnologico che producano risultati di interesse per la grande industria farmaceutica, formando giovani ricercatori preparati ad affrontare tematiche di ricerca nelle diverse discipline microbiologiche e/o ad applicare le conoscenze teoriche e metodologiche nel campo R&D di molecole biologicamente attive.

MODALITA’ DI ACCESSO:
La selezione avviene mediante elaborato scritto su argomenti inerenti le tematiche di ricerca ed un colloquio atto a verificare le capacità del candidato di svolgere attività di ricerca in modo autonomo e la conoscenza della lingua inglese.

Lauree che danno l’accesso al dottorato: Biotecnologie agro-industriali, farmaceutiche, mediche, e veterinarie, Chimica, CTF , Farmacia, Informatica, Medicina e Chirurgia, Veterinaria, Scienze biologiche, Scienze naturali, LM-6 Biologia, LM-9 Biotecnologie mediche, veterinarie e farmaceutiche, LM-18 Informatica,LM-54 Scienze chimiche, e corrispondenti Lauree delle Classi 6/S, 7/S, 8/S, 9/S,14/S, 46/S, ,47/S, 62/S, e 81/S .

Il Corso si articola in tre anni e si svolge presso i laboratori dei Docenti dell’Università di Cagliari appartenenti al Collegio. Al fine di promuovere l’autoapprendimento e facilitare la comprensione delle interazioni fra le diverse tematiche scientifiche, le attività formative sono articolate in:  a) attività sperimentali inerenti lo svolgimento di progetti di ricerca condotti dai Dottorandi sotto la supervisione di un Docente del Collegio come Supervisor ; b) attività seminariali svolte da Docenti del Dottorato, da esperti nel settore Italiani e stranieri (i.e. Visiting Professor), e dai Dottorandi stessi; c) stage di ricerca all’estero per attività inerenti lo specifico progetto.

SBOCCHI PROFESSIONALI:
Il Corso di Dottorato forma figure professionali capaci di raccordare conoscenze di settori scientifici diversi e di operare nell’ambito di attività di Ricerca e Sviluppo (R&D) in ambito universitario, Centri di Ricerca pubblici e privati, Industrie Farmaceutiche Nazionali ed Internazionali, nonchè Imprese Biotecnologiche che operano in campo farmaceutico, microbiologico, e biomedico.

DOCENTI AFFERENTI:

COGNOMENOMEQUALIFICADIPARTIMENTOSSD